Statuten ESOX Spinningclub 2025

Artikel I

  • Het beschermen van alle roofvissoorten in het bijzonder en alle vissoorten in het algemeen;
  • Het verspreiden en ontwikkelen van de werphengelpraktijk onder al zijn vormen en de weidelijke en sportieve uitvoering ervan;
  • Het organiseren van werphengel samenkomsten;
  • Als club wordt er niet deel genomen  aan wedstrijden;
  • Het inrichten van hengeluitstappen in binnen- en buitenland;
  • Het bestrijden en aanklagen van stropen, zwartvisserij en bevuiling van de viswateren;
  • Het aanraden, aanmoedigen en ontwikkelen van de visherbepoting in de wateren die van belang zijn én voor de vissoorten én voor de werphengelsport;
  • Het ontwikkelen van de zin voor de natuur, haar bescherming, en het leven in open lucht, de sportbeoefening en de fysieke opleiding.
  • Zij mag alle handelingen doen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar doel. Zij kan onder meer haar medewerking verlenen en belang stellen in elk gelijkaardig doel als het hare.

Artikel II

De duur van de vereniging is onbeperkt

Artikel III

De vereniging kan, in eigendom of anderszins, slechts de roerende of onroerende goederen bezitten welke nodig zijn tot        het bereiken van het doel of van de doeleinden, waarvoor zij is opgericht.

Artikel IV

Het aantal leden mag niet kleiner zijn dan vijf, exclusief het bestuur.

Artikel V

Om lid te worden moet men het eens zijn met de statuten en zijn jaarlijkse bijdrage vereffenen.

Artikel VI

Men verliest het lidmaatschap door:

  • Ontslag
  • Uitsluiting 
  • Door het niet betalen van de bijdrage na een onbeantwoorde aanmaning. De uiterste betalingsdatum is voorzien op 1 februari van het dienstjaar. Wie het lidmaatschap verliest, kan geen lid meer worden (behoudens uitzonderlijke gevallen dewelke door het bestuur worden onderzocht en beslecht).

Artikel VII

Het uitsluiten van een lid moet uitgesproken worden in overeenkomst met artikel 12 van de Wet van 27 juni 1921: 

  • “Elk lid van een vereniging is vrij uit te treden door het indienen van zijn ontslag bij de raad van bestuur. Onverminderd artikel 2, eerste lid, 5°, kan een lid dat zijn bijdrage niet betaalt, worden geacht ontslag te nemen.
  • De uitsluiting van een lid kan slechts door de algemene vergadering worden uitgesproken   met een meerderheid van twee derde van de stemmen van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
  • Een lid dat ontslag neemt of dat wordt uitgesloten, heeft geen aanspraak op het bezit van   de vereniging en kan betaalde bijdragen niet terugvorderen, tenzij de statuten anders bepalen.” Het betrokken lid mag zijn rechte verdedigen voor het bestuur, hierin bijgestaan door een lid van de vereniging, die hijzelf mag aanduiden. Uitsluiting is definitief en niet herroepbaar.

Artikel VIII

De leden komen eens per jaar bijeen in een algemene vergadering en in een buitengewone vergadering telkenmale zij door het bestuur hiervoor worden opgeroepen of op vraag van minstens ¼ van het aantal leden.

  1. De dagorde wordt door het bestuur bepaald.
  2. De leden worden opgeroepen per mail, waarbij de dagorde is gevoegd.
  3. Leden kunnen zich niet laten vertegenwoordigen.
  4. De vergadering aanhoort de verslagen over het algemeen beheer, de geldelijke toestand, de sportactiviteiten enz.
  5. Zij keurt de afrekeningen goed van de gedane oefening
  6. Zij spreekt zich uit over de gestelde vragen en voorziet indien van toepassing in de hernieuwing van de leden van het bestuur.
  7. De voorzitter heeft de beslissende stem. Elke stemming gebeurt openbaar.
  8. Het jaarverslag van het beheer wordt ter beschikking gesteld van de leden.
  9. De vergadering kan controleurs aanstellen.
  10. Alleen de algemene vergadering kan wijzigingen aanbrengen aan de huidige statuten.
  11. Van elke algemene of buitengewone vergadering wordt er een verslag opgesteld, hetwelk aan alle leden wordt medegedeeld.

Artikel IX

Alle beslissingen worden door de vergadering getroffen met gewone meerderheid, tenzij anders bepaald in deze statuten.

Artikel X

  1. De vereniging wordt bestuurd door een bestuur, gekozen door de algemene vergadering voor onbepaalde duur
  2. Het bestuur bestaat uit minimum drie leden: voorzitter, ondervoorzitter en secretaris/penningmeester, eventueel aangevuld        met raadsleden.
  3.  Het dienstjaar begint op 1 januari om te eindigen op 31 december.
  4.  Het bestuur heeft de meest uitgestrekte machten om de vergadering te beheren en te besturen.

Artikel XI

Het totaal van de bijdragen is onbeperkt.

Artikel XII

De jaarlijkse bijdrage wordt bepaald door het bestuur.

Artikel XIII

De vereniging wordt ontbonden wanneer zij slechts vier leden meer telt, exclusief het bestuur.

Het bestuur moet dan het actief opstellen en het toekennen aan een natuurbeschermingsvereniging met rechtspersoonlijkheid.

Artikel XIV

De vereniging bestaat uit:

  1. Ereleden: de hoedanigheid van erelid wordt door de algemene vergadering toegekend op voorstel van het bestuur aan de personen die meegewerkt hebben aan de welvaart van de vereniging.
  2. Actieve leden: zijn diegenen die deelnemen of medewerken aan de sportactiviteiten.
  3. Gewone of steunende leden: zijn leden die belangstelling hebben in het doel van de vereniging, zonder daarom noodzakelijk deel te nemen aan de activiteiten.

Alle leden mogen deelnemen aan de algemene vergadering, dit met stemrecht.

Artikel XV

Het bestuur kan op geen enkele manier aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen die hun leden of derden zouden kunnen overkomen of veroorzaken tijdens welke activiteit ook.

Alle leden van Esox Spinningclub zijn automatisch lid van de Vlaamse Roofvis Federatie. De VRF draagt zorg voor een verzekering “Lichamelijke ongevallen” en  “Burgerlijke aansprakelijkheid” via Sportvisserij Vlaanderen.

Artikel XVI

Het mandaat van de leden van het bestuur wordt kosteloos waargenomen.

De uitgaven worden goedgekeurd door de voorzitter.

De secretaris/penningmeester is verantwoordelijk voor het hem toevertrouwd kapitaal.

Het bestuur beslist over de aangelegenheden die niet in deze statuten voorkomen of voorzien zijn.

Artikel XVII

Een huishoudelijk reglement kan door het bestuur aan de algemene vergadering voorgelegd worden.

Wijzigingen kunnen door de algemene vergadering aan dit reglement aangebracht worden met een eenvoudige meerderheid van de aanwezige stemmen.